SPIS TREŚCI
1. WPROWADZENIE
2. PYTANIA SPRAWDZAJĄCE WIEDZĘ W ZAKRESIE PIERWSZEGO STOPNIA
KWALIFIKACJI (PT1)
3. ODPOWIEDZI NA PYTANIA W ZAKRESIE (PT1)
4. PYTANIA SPRAWDZAJĄCE WIEDZĘ W ZAKRESIE DRUGIEGO STOPNIA
KWALIFIKACJI (PT2)
5. ODPOWIEDZI NA PYTANIA W ZAKRESIE (PT2)
6. PYTANIA SPRAWDZAJĄCE WIEDZĘ W ZAKRESIE TRZECIEGO STOPNIA
KWALIFIKACJI (PT3)
7. ODPOWIEDZI NA PYTANIA W ZAKRESIE (PT3)
8. LITERATURA
WPROWADZENIE
Spawanie uznano za proces specjalny, co oznacza, że wynik procesu nie może być
w pełni sprawdzony przez kontrolę i badania wykonanej konstrukcji. Istnieje również duże
prawdopodobieństwo, że niedostatki przebiegu procesu spawania mogą się ujawnić
dopiero podczas jej użytkowania. Może to doprowadzić do poważnych awarii, dużych strat
materialnych lub nawet zagrozić życiu ludzkiemu. Aby uniknąć takich sytuacji zarówno ilość
jak i wielkość niezgodności spawalniczych w wykonywanych złączach spawanych powinna
być ograniczona do akceptowalnego poziomu.
Do wykrywania oraz określania niezgodności spawalniczych stosuje się wiele różnych
metod badań nieniszczących. W praktyce przemysłowej szerokie zastosowanie znajduje
grupa metod nazywanych powierzchniowymi. Spośród tej grupy najdłuższą historią
charakteryzują się badania penetracyjne. Właściwa realizacja badań penetracyjnych zależy
od opanowania wymaganej w tym zakresie wiedzy i umiejętności praktycznych. Z tego
powodu opracowano zestaw pytań sprawdzających, umożliwiający czytelnikowi ocenę
stopnia opanowania tej wiedzy oraz stanowiący pomoc podczas rozwiązywania problemów
zawodowych związanych z badaniami penetracyjnymi.
Opracowanie przeznaczone jest dla czytelników planujących uzyskanie certyfikatu
z zakresu badań penetracyjnych różnych wyrobów przemysłowych, zajmujących się
stosowaniem tych badań w praktyce przemysłowej, pełnieniem nadzoru nad uznawaniem
technologii wytwarzania oraz dla osób, których zamiarem jest poszerzenie wiadomości
o kontroli jakości w spawalnictwie, odlewnictwie i kuźnictwie. Opracowanie może być
również przydatne dla studentów wyższych uczelni technicznych lub dla słuchaczy szkół
średnich o kierunku mechanicznym lub metalurgicznym.
W przedstawionych zestawach pytań, zgodnie z obowiązującymi zasadami, tylko
jedna odpowiedź jest właściwa.