Od wydawcy 5
1. Wstęp 7
2. Naprężenia własne 8
3. Znaczenie naprężeń własnych 10
4. Metody badania naprężeń własnych 12
4.1. Metody niszczące 13
4.2. Nieniszczące metody pomiaru naprężeń własnych 14
4.2.1. Rentgenowska metoda pomiaru naprężeń własnych 14
4.2.2. Metoda wykorzystująca efekt Barkhausena 16
4.2.3. Metoda ultradźwiękowa 18
4.2.3. l. Wpływ temperatury na prędkości fali ultradźwiękowej 24
4.2.4. Ultradźwiękowe mierniki naprężeń 25
4.2.4.1. Pomiary naprężeń w szynach kolejowych 26
4.2.4.2. Pomiary naprężeń w wieńcach kół kolejowych 28
4.2.5. Porównanie metod pomiarowych naprężeń własnych 30
5. Powstanie naprężeń własnych 32
5.1. Naprężenia własne po zginaniu momentem gnącym 32
5.2. Naprężenia własne w wyniku zginania ze ściskaniem 35
5.3. Naprężenia własne wywołane naprężeniami termicznymi 38
6. Badania pól naprężeń Własnych 47
6.1. Badania zmian naprężeń własnych 47
6.1.1. Badania zmian czasu przejścia fal w szynie kolejowej w wyniku odprężania 47
6. 1.2.Badanie zmian czasu przejścia fal w zgiętym kształtowniku stalowym 57
6.1.3 Badania naprężeń w płaskim stanie 61
6.2.Wykorzystanie warunków równowagi 71
6.3. Badania naprężeń własnych w kształtowniku stalowym 76
6.4. Badanie naprężeń własnych w odkuwkach cylindrycznych 78