Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. ×
REKLAMA
Email:   Hasło:  
Problem z przetopem rura 140mm ścianka8mm szczelina 3mm TIG


witam wszystkich spawaczy.


Mam problem z przetopem, wychodzi za płaski miejscami podtopienia (rura na szczelnośc)

prąd 94A gas mieszanka argon hel.

Od tej prubki zalerzy przyjęcie do pracy.

Proszę o pomoc.


Wyświetleń: 16295, Nadawca: qerc
Dodano: 25.1.2008, 17:33
Odpowiedzi: 26

Aktywni użytkownicy: 5
jarcob, misha, piotr12, qerc, vv3k70r



Odpowiedzi:
drut?gaz?
gaz?średnica drutu? spróbuj czysty argon( 4,5-5,0) śr. drutu 2.4 szczelina taka jak masz ale prąd 78-82 A .Mozesz też zaformować grań. Aha i nie "kręć" na przetopie. ciagnij do przodu ewentualnie zakosami góra-dół. powodzenia

Nadawca: misha. Dodał wątków: 2, odpowiedział 36 razy.
Dodano: 25.1.2008, 19:16
"kręcenie "
O co chodzi z tym "kręceniem" pierwszy raz się z tym spotykam.
przetop spawam zakosami gora- doł.
zastanawiam się jeszcze nad zmianą śr. elektrody z 2,4 na 1,6 co o tym sądzicie

Nadawca: qerc. Dodał wątków: 4, odpowiedział 11 razy.
Dodano: 25.1.2008, 20:07
dzięki
Dziękuje za pomoc.

Jutro sprubuję.
W Środe idę spawac prubkę, mam nadzieje że przejdzie.
Pozdrawiam.

Nadawca: qerc. Dodał wątków: 4, odpowiedział 11 razy.
Dodano: 25.1.2008, 21:07
heh-co to krecenie? hehe
masz pociagnac prosto i rowno, jak robot, zadnego jezdzenia od scianki do scianki, jelsi jest za malo ciepla przy 85amp to znaczy ze za szybko jedziesz,

majac hel powinienes troche wolneij jechac, wtedy spoina z drugiej strony sama sie zlewa na plasko;

krecic elektroda to mozesz jak sie uczysz, wtedy bierzesz przeswit bardzo duzy: 3mm i wtedy mozesz sobie jezdzic od sciany do sciany, docelowo musizsz spawac po sznurku;

podejrzewam ze uzywasz za grubego drutu, uzyj cienkiego (takiego zeby sie meiscil w szeczlinie, przeswit 2mm zupelnie wystarcza, drut 2mm tez;

a jesli juz kompletnie Ci nie idzie to mozesz pooszukiwac:

po polozeniu spoiny pierwszej byle jak jedziesz ja jeszcze raz na 125 amp bez drutu, wtedy sie sama zleje z obu stron na lustro :)
no oczywisice jak sknociles tak ze sa podtopienia to juz nic nie zrobisz-wtedy trzeba odpowiednio przepchnac drutem;

nauczenie sie sapwania rur ta metoda zabiera 200h spawania;

Nadawca: vv3k70r. Dodał wątków: 0, odpowiedział 101 razy.
Dodano: 26.1.2008, 10:22
ejj...
-chamskie ruchy z prostej ręki?ok jak kto woli.
-na kotle HL-45? 85-90% styków na kotle to "ściana" ew. "poziom". brak przertopu na "ścianie"?{wybaczcie hehe}
-napisałem żeby "ciągnoł do przodu a ewentualnie zakosami"najlepiej po prostu ciągnąć.
-drut wpychaj w jeziorko.ZAWSZE! nie ędzie podtopień.to tyle

Nadawca: misha. Dodał wątków: 2, odpowiedział 36 razy.
Dodano: 26.1.2008, 11:57
przetop
co wy tu opowiadacie szczelina 3mm na drut 2,4 jest napewno z mała , pamiętajmy ze szczelina bedzie sie zamykała a jeżeli drutu nie podamy w szelinie to przetop bedzie słaby, radze szczeline minimum 4mm prad około 100 i równo podawać drut w szczelinie i przetop mamy jak obraczka
Nadawca: piotr12. Dodał wątków: 5, odpowiedział 32 razy.
Dodano: 26.1.2008, 12:50
na sekcji
Dzisiaj dowiedziałem się że docelowo mam spawac rury grzewcze pliwa na statku.
rury te będe spawał na sekcji.

śr.35mm, ścianka 4mm, szczelina około2,4 mm

dzisiaj spawałem taką (na stojaku) przetop wyszedł w miare dobrze (zakosami do góry ) ale gorzej już z licem.

jak spawam lico to drut podawac na środek i rozprowadzac czy lepiej (kropke po jednej stronie i po drugiej) ?

jak pospawac przetop i lico w suficie na tej rurze i jakie parametry ustawic?

Nadawca: qerc. Dodał wątków: 4, odpowiedział 11 razy.
Dodano: 26.1.2008, 12:52
zapomniałem
Zapomniełem na popczątku napisc że moja praktyky spawania TIG-em ogranicza się do 1godz max 2 godz. dziennie. (0d 6 do 16 spawam poł-automatem) a po pracy idę cwiczyc na TIG-a.
Moja przaktyka w TIG-u na dzisiejszy dzień to 11 godz.
Wiem że to nie wiele ale bardzo się staram.
Ogulnie moje doświadczenie w spawaniu to 2 lata pół-automatem ,poprawki elektrodą, i trochę A2 (łukiem krytym)
Zapisałem się na kurs TIG-a i w środe zaczynam (blacha nierdzewna)

Nadawca: qerc. Dodał wątków: 4, odpowiedział 11 razy.
Dodano: 26.1.2008, 13:33
piotr-bo nie wolno
spawam tak jak mowisz, kiedy jest to dopuszczone, ale do konstrukcji (i na certyfikat) opis jest szczgolowy-maks 2 mm przeswitu i zadnego wachlowania reka, przepychanei drutu przez rure jest niedopuszczone norma, i przez doswiadczonych spawaczy instruktorow jest lekko mowiac-wysmiewane; powod dla ktorego nie wolno tego robic jest prosty-wlasciwosci elektromagnetyczne rur i materialu, przylepnosc oraz mala wydajnosc procesu;

jest to wazne, poniewaz wiekszy przeswit-slabsze jakies tam wlasciwosci mechaniczne, machanie reka-straty ciepla, nierownomierny rozklad wplywu, nierownomierne odksztalcenie;

tego nie spawa sie jeziorkiem, wogole spawanie jeziorkiem jest dla uczniow, pali sie bezposrednio na drut, ktory ma przejmowac cieploo ze scianek, zeby uniknac podtopien przy syzbkim i wydajnym spawaniu na przekroczonych amperach; drut trzyma sie caly czas w spoinie i dopycha gdy jest topiony i stapiany ze sciankami, w ten sposob uzyskujemu ladna, okragla w przekroju spione;

dokaldnei taka jak na obrazku z ksiazki :)

Nadawca: vv3k70r. Dodał wątków: 0, odpowiedział 101 razy.
Dodano: 26.1.2008, 14:12
piotr-bo nie wolno
spawam tak jak mowisz, kiedy jest to dopuszczone, ale do konstrukcji (i na certyfikat) opis jest szczgolowy-maks 2 mm przeswitu i zadnego wachlowania reka, przepychanei drutu przez rure jest niedopuszczone norma, i przez doswiadczonych spawaczy instruktorow jest lekko mowiac-wysmiewane; powod dla ktorego nie wolno tego robic jest prosty-wlasciwosci elektromagnetyczne rur i materialu, przylepnosc oraz mala wydajnosc procesu;

jest to wazne, poniewaz wiekszy przeswit-slabsze jakies tam wlasciwosci mechaniczne, machanie reka-straty ciepla, nierownomierny rozklad wplywu, nierownomierne odksztalcenie;

tego nie spawa sie jeziorkiem, wogole spawanie jeziorkiem jest dla uczniow, pali sie bezposrednio na drut, ktory ma przejmowac cieploo ze scianek, zeby uniknac podtopien przy syzbkim i wydajnym spawaniu na przekroczonych amperach; drut trzyma sie caly czas w spoinie i dopycha gdy jest topiony i stapiany ze sciankami, w ten sposob uzyskujemu ladna, okragla w przekroju spione;

dokaldnei taka jak na obrazku z ksiazki :)

misha-tak jak piszesz-drut wpychac, jak by to nie nazwac o to chodzi, brak przetopu na scianie istotnie dykfalifikuje podchodzenie do rury;

parametry na cala rure sa takie same, zadnych odstepstw- 85 amp a 2 mm drut;

qerc - szczelina 4 mm? ale jazda-grubsza od spoiny? niedopuszczalne, w zadnym wypadku, na 4 mm spoine musisz uzyc 4 mm drutu i jakies 140-160 amp :) takie spawanie jest dopsuzczalne tylko w pewnych, bardzo specyficznych warunkach;

Nadawca: vv3k70r. Dodał wątków: 0, odpowiedział 101 razy.
Dodano: 26.1.2008, 14:17
pomyłka
---vv3k70r--- chyba się pomyliłeś

rura 140mm ścianka8mm szczelina 3mm


śr.35mm, ścianka 4mm, szczelina około2,4 mm

Nadawca: qerc. Dodał wątków: 4, odpowiedział 11 razy.
Dodano: 26.1.2008, 16:42
szczelina
zgadzam sie na WPS sa różne wskazania ale pamiętajcie to jest tylko teoria , robiłem już cert. w różnych normach DNV, TUV, UDT, PRS, ASME i naprawdę nigdy inspektor nie czepia sie jaka szczelina jest ważne zeby przetop był dobry i oczywi. trzeba przestrzegać temperatury zalecanej ale i tak nie każdy inspektor sie tego czepia, a do szceliny naprawde nikt mi sie nie czepiał, a o 2 mm prześwitu to ja nie słyszałem a spawam troche w tig i to na naprawde odpowiedzialnych ruroci.
Nadawca: piotr12. Dodał wątków: 5, odpowiedział 32 razy.
Dodano: 26.1.2008, 16:57
lico
jak połorzyc ładne lico na rurze śr.35mm, ścianka 4mm, szczelina około2,4 mm

jak podawac drut?

Nadawca: qerc. Dodał wątków: 4, odpowiedział 11 razy.
Dodano: 26.1.2008, 17:00
qerc
a na to co wymieniles to mam certyfke nawet gdzies :)
taka ladna ze zdjenciem mie dali :)
tyle ze podpisali egzamin zanim mi dali rure :)

wiec zapomnij o drucie 2.4 jesli nie masz wprawy (trzeba go trzymac w zasiegu plomienia zeby byl podgrzany i dopiero wkaldac);

drut musi byc 2.0 lub cienszy; szczelina 2 mm;

inspektorow gdzie sie nie czepiaja maja tam gdzie pracownicy nie czepiaja sie o stawki :) tam gdzie jest cisnienie na jakosc nie ma mowy oszczelinie nieprzepisowej w produkcji, szczelina moze wynosic maks polowe grubosci kropli!

spawac bez szczeliny (na styk) tez sie da z pelnym przetopem;

wiec szczelina 2mm (mozesz 3 jak nikt sie nie czepi, ale to wcale nei ulatwi jak sie nauczysz) i drut 2mm, 85amp;

zaczynasz na godzinie 4:30-5:00 spawas sufit do 7:00-7:30; stajesz naprzeciw rury (w pracy wisisz podpiety pod rure-nie peknie, rower ma ciensze) i spod niej wkladasz drut pod plomien i podgrzewasz az sie stopi w krople i zlaczysz scianki, wtedy zaczynasz sunac z zegarem, caly czas po drucie ktory trzymasz w szczelinie i dopychasz;
w tym czasie tanecznym krokiem przechodzisz za przeswit tak zeby miec rure pod lewym lokciem i jedziesz od 7:00 pion w taki sam sposob do 10:00-wylaczasz palnik chwile go trzymajac zeby gaz ochronil spoine;

odchodzisz na godzine 5:00 stojac tak zeby miec rure pod prawym lokciem i spawasz do 1:00; wtedy zaczynasz z tej pozycji "na rurze" od 10:00 do 1:00 (niby powinno byc od 1:00 do 10:00, ale tak moze Ci bedzie latwiej-sam uznasz)

caly czas palisz drut tworzac kulke i dopychajac ja drutem, wtedy uzyskasz ladna, okragla w przekroju spoine;

powodzenia;

Nadawca: vv3k70r. Dodał wątków: 0, odpowiedział 101 razy.
Dodano: 26.1.2008, 22:24
do vv3k70r
nie chce nikogo obrażac ale ty chyba mówisz o spawaniu gazowym (act-tlen) albo nie masz pojęcia o spawaniu TIG lub ja sie mylę a spawam nie mało i krótko a o tych inspektorach i stawkach to chyba po sobie sadzisz, pozdrowionka

"SZCZELINA MOZE WYNOSIC MAKS PÓŁ KROPLI" cytat poprzednika no ja zanim napisałbym taką głupote to bym sie mocno zastanowił , na jakich cisnieniach ty spawasz niech pomyśle jakie może byc w CO , hm nie wiem bo nigdy w ogrzewaniach centralnych nie robiłem , a jaka twój inspektor ma suwmiarke zeby zmierzyć tą krople co bedzie spadać do jeziorka???

Nadawca: piotr12. Dodał wątków: 5, odpowiedział 32 razy.
Dodano: 26.1.2008, 23:16
nie wiecie jak sie to mierzy?
chlopaki, krople mierzy sie latwo, uruchamia sie na podkladce i podklada drut, kropla bedize sie dlugo smarzyc az utrzyma ja napiecie powierzchniowe-mozesz ja sobie wtedy zmierzyc suwmiarka...

co to jest za spawanie z jeziorkiem? rury spawacie z jeziorkiem? ludzie...

mowie o spawaniu tigiem, gazem sie robi podobnie, ale inaczej;

no to cwaniaczki:

piotr 12 i piotr 100-prosze napisac koledze jak ma ato spawac, wykazcie sie, bo na razie to typowe polaczkowe krytykanctwo uprawiacie;

Nadawca: vv3k70r. Dodał wątków: 0, odpowiedział 101 razy.
Dodano: 27.1.2008, 09:51
przeto
tak zaczynamy od oczyszczenia materiału krawędzie spawane musza być czyste na fazie i na brzegach miejsca spawanaego na zewnątrz i w środku, szczeline proponuję 4 mm na drut 2,4 , i spawamy wkąłdając drut w szceline pradem w granicach 90-110 zalezy to troche od umiejetnosci ja spawam tak około 110 ale tez nie uważam sie za pepek swiata jak to kolega wczesniej napisał, a jeszcze cheftowanie , można na kołki lub zrobić kawałki przetopu proponuje w trzech miejscach , jak sie nie ma dobrej wprawy w łaczeniu z chetami to proponuje przy dojechaniu wyciać chefty, jezeli ci na dole wychodzi płaski przetop to za mało drutu podajesz czyli za wolno no i szczelin ważna drut musi lekko wchodzić w szcelinę , a tak pozatym to nie jestem książkowcem jak to kolega napisał posiadam jakieś tam 12 letnie doświadczeni w spawaniu TIG, po przetopie musisz wypełnić pod lico na taką wysokość aby nie stopić krawędzi fazy (tak jest najlepiej) prad dobierz taki abyś nie przegrzewał przetopu bo moze on ci na dole siąśc a na górze wpadnie ci dośrodka, lico proponuje kłaść jak trochę przestygnie, to wtedy ładnie sie układa i nie podpala materiału, prad tęz tak około 100 -130 ja osobiście drut podaje w środek jeziorka i rozprowadzam łukiem , ale musiesz to robić równo żeby łukiem jeziorka nie wyprzedzac bo bedziesz podpalał( spawasz półautomatem tez jak za szybko prowdzisz to podpalisz) uaważam ze troche ci pomogłem chyba ze kolega który mnie tu krytykuje dalej bedzie sie upierał z jakim przepychaniem przetopu przez jeziorko za pomocą drutu, można tak spawać ale przetop jest nieciekawy
Nadawca: piotr12. Dodał wątków: 5, odpowiedział 32 razy.
Dodano: 27.1.2008, 12:10
Podziękowania
Dziekuje wyszstkim kolegom spawaczą za uodostępnienie mi swojej wachowej wiedzy.

W środe będe miał możliwośc wypróbowania waszych rad.


Pozdrawiam.

Nadawca: qerc. Dodał wątków: 4, odpowiedział 11 razy.
Dodano: 27.1.2008, 12:59
a zaczęło się od pytania o ,, kręcenie ,, :/
szanowni koledzy ! Na początku padło pytanie o kręcenie na rurze, w Wy tu prowadzicie wojnę na temat kto-ci potrafi :/
Do Gerca ; Najpierw naucz się normalnie spawać , bez kręcenia . Kręcenie jest dobre , jeśli masz w miarę dobry dostęp do mat . spawanego !!! Nieraz , jak będziesz na budowie -remoncie , Rurę będziesz miał dostępną na odległość wyciągniętej ręki - ,,mądrzy ,, koledzy spawacze - powodzenia w pospawaniu kręconką :/ . Bez obrazy ...
Moim zdaniem - najpierw opanuj normalne spawanie
Pozdrawiam...

Nadawca: jarcob. Dodał wątków: 10, odpowiedział 55 razy.
Dodano: 27.1.2008, 18:18
jeszcze raz ja
... Panowie , wytłumaczcie mi jedno --- spawam Rury nierdzewne kilkanaście lat , w tym w przetopie i osłonie od kilku --- Jakim to sposobem podajecie drut do środka rury ???? Ja mam cały styk zaklejony głupią taśmą papierową, żeby mi zamiast przetopu nie wyszedł ,, Jeż ,, ???? Heh , ciekawe jest to co piszecie ...
pozdrowionka

Nadawca: jarcob. Dodał wątków: 10, odpowiedział 55 razy.
Dodano: 27.1.2008, 18:32
dobre !!!
Jestem ZA !!!!!!!!!!! :))

Nadawca: jarcob. Dodał wątków: 10, odpowiedział 55 razy.
Dodano: 27.1.2008, 23:16
jarcob
mówimy o rurze czarnej , z nierdzewką jest inaczej, ja osobiscie w grubych nierdzewkach drut podaję w szczelinie, odklejam mały odcinek i jezyk nie wychodzi, to kiedy ten grill

Nadawca: piotr12. Dodał wątków: 5, odpowiedział 32 razy.
Dodano: 28.1.2008, 10:04
no wreszcie konkrety
piotr 100-nie mogles mnie spotkac, w Poslce nigdy nie bylem w szkole, nigdy nie spawalem certyfikatow w Polsce, nie konczylem tez zadnej polskojezycznej szkoly dotyczacej spawania, wiec moja terminologia jest czasem "tlumaczeniem na oko";
w Poslce nie bywam, w Szwecji fora nie wystepuja, tu panuje kompletne skretynienie, przecietny spawacz jedzie tu na pamiec, dlatgo sciagaja naszych studentow i ucza ich robic, bo by wysokie technologie tu lezaly;
mam nadzieje ze jeszcze nie zaciagam po szwedzku;

piotr12-no :) wlasnie tak :) tak jest prawidlowo, tez tak spawalem latami, bo to jest metoda pewna, tylko ze mnie po lapach pozniej instruktorzy bili, bo mam robic lepiej i tyle, ja roznice widze w tyms pawie tylko po ukladzie materialu, a niby jeszcze jakeis tam parametry mechaniczne sie roznia; przetopo oczywiscie jest neiciekawy przy braku wprawy :)
"mówimy o rurze czarnej , z nierdzewką jest inaczej, ja osobiscie w grubych nierdzewkach drut podaję w szczelinie, odklejam mały odcinek i jezyk nie wychodzi, to kiedy ten grill"-jesli dobrze zrozumialem o czym piszesz... to robie identycznie :)

to ze spadaniem spoiny na gorze wynika z przeswitu, Ty sobie z tym poradzisz, ja tez, ale poczatkowo jest to trudne przy duzych szczelinach;

gratuluje konstruktywnego podejscia;

jarcob-drut trzeba wykrzwyic, zeby wkaldac go apre centymetrow przed laczeniem, dlatego nie wolno podawac przez rure, jest to tez jeden z powodow dla ktorego przeswit musi byc jak najmniejszy (neirdzewke bez przeswitu tez da sie spawac ladnie); ale co tam, neiktorzy potrafia dac 25l/min natonu do rury i tez im bez jeza wychodzi :)

ten gril to fany pomysl,

mysle ze dyskusja jest o wyzszosci bozego narodzenia nad wielkanoca, moze nastepnym razem zacznijmy od przedstawienia jak dokladnie ktory z nas to robi, mnie ksztaicilo 3 specow na raz, z ktorych kazdy spawal dluzej niz ja zyje, kazdy robil zupelnie inaczej i na zupelnie innym ekstremum parametrow, kazdy robil perfekcyjnie;

chyba trzeba bedzie czasem jakis filmik nakrecic jak to wyglada... nie pisze tutaj zeby sie klocic z Wami, tylko dac najlepsza odpowiedz jaka moge, wiec jesli napsizecie konkrety, zamiast-"nie tak" to bedzie cacy, sluszna odpowiedz "to zespawaj tak";

Nadawca: vv3k70r. Dodał wątków: 0, odpowiedział 101 razy.
Dodano: 28.1.2008, 11:35

REKLAMA
Korzystanie z bezpłatnych mechanizmów serwisu oznacza akceptację jego regulaminu.
Copyright © 2003 - 2017