Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. ×
575
REKLAMA
Email:   Hasło:  
Jak zespawać SILNIK PULSACYJNY?? - pomocy


Witam.
Jestem modelarzem lotniczym i kosmicznym, tworzę zaworowy silnik pulsacyjny. Potrzebuje Waszej pomocy w sprawie spawania komory spalania. Spawaniem zajmie się mój znajomy, z blachy nierdzewnej 304 0,6 mm, składa się z rury, stożka i rury o następujących wymiarach:
img845.imageshack.us/i/rys778.jpg/

Początkowa koncepcja była taka by zespawać to na wytoczonym aluminiowym szablonie z frezem 5x5 mm by wpuścić tam argon.
img854.imageshack.us/i/trys2197.jpg/

Proszę o porady dot. szablonu i spawania, (wymiary muszą być dokładne ale różnica 0,5 mm jest do przeżycia Smile )

Z góry dziękuje i bardzo proszę o pomoc.
Szymek


Wyświetleń: 4230, Nadawca: Szymek
Dodano: 10.3.2011, 19:20
Odpowiedzi: 18

Aktywni użytkownicy: 5
Artur, bluemoon, lukasz177, spoko, Szymek



Odpowiedzi:
czy konieczne spawanie
Witam,

A czy koniecznie to musi być zespawane? Jeśli potrzebna jest wysoka dokładność może lepiej wytoczyć taki element a środek wyfrezować/wywiercić. Jeśli ma być spawane to najlepiej metoda TIG 141, do formowania nie jest wymagany taki szablon jak Pan przedstawił, wystarczy do rureczki włożyć wężyk przez który należy podawać gaz formujący grań. Poza tym stosując taki szablon jak Pan przedstawił po zakończonym procesie spawania nie uda się wyciągnąć tego szablonu, ponieważ grań spoiny będzie wypukła. Można ostatecznie rozwiercić i mechanicznie usuwać ten rdzeń.

Jeśli nie będzie stosowany taki szablon należy zniwelować przesadzenia.

Pozdrawiam,
Łukasz

Nadawca: lukasz177. Dodał wątków: 3, odpowiedział 9 razy.
Dodano: 10.3.2011, 19:39
Jak zespawać SILNIK PULSACYJNY?? - pomocy
Witam.
Dziękuje za szybką odpowiedź. Biorąc pod uwagę że miało by to być 0,6 mm to toczenie i wybieranie środka byłoby chyba trudne, poza tym blacha będzie duzo tańsza niż wałek z takiej stali (mam 17 lat - ograniczone fundusze... :) )
Pisałem na jutubie z xjet'em - wykonującym takie silniki i pisał że bez szablonu się nie obejdzie.
Założmy że mam to spawac, z blachy 0,6 mm, jaki szablon zastosować??

Jak bardzo zmniejszy się średnica rury 38 mm na łączeniu ze stożkiem przez spaw??

Prosilbym o wytłumaczenie jak zniwelować przesadzenie??

Dzieki

xjet pisze:
Hi Simon,
Yes, you should use a backing form to provide support for the metal being welded and to act as a heat-sink so as to make it easier to weld without blowing holes.

I have made up a jig which also holds the join tightly together during the welding process -- it also stops air from getting to the back-side of the weld so you get a much neater result.

The alternative is to purge the back of the weld with more argon but that requires setting up another regulator and sealing off the back of the weld so that the gas doesn't drift away.
----------
Nie wiem czy dobrze zroumiałem ale czy on miał na myśli, że jeśli dociśnie się blache do szablonu i bedzie ograniczony dostęp powietrza to mozna to spawać bez argonu?? (wtedy mozna by spawać na szablonie bez frezów...)

Moze pisze głupio.. prosze o sprostowanie :)

Nadawca: Szymek. Dodał wątków: 1, odpowiedział 8 razy.
Dodano: 10.3.2011, 20:12
Tak
Dobrze zrozumiałeś.
Z jego wypowiedzi wynika że forma ma być rodzajem radiatora(pochłaniacza ciepła)
oraz zapobiegać odkształceniom i wypalaniom dziur. Ma to ulatwić spawanie.
Niby też zatrzymywać powietrze.(Ja mimo wszystko dmuchałbym argonem)
Z jego wypowiedzi wynika ,że używa szablonu bez frezowania.
Kształt jest taki ze wybicie szablonu nie będzie wtedy wielkim problemem.
Z frezowanym mogą być kłopoty jak już pisał kolega wyżej.

Alternatywą według xjet'a może być lepsza osłona argonu od strony grani podczas spawania.
Myślę ze dobry spawacz poradzi sobie bez szablonu nawet przy tak cienkim materiale.
Musi tylko dobrze i dokładnie poszczepiać .

pozdrawiam.

Nadawca: spoko. Dodał wątków: 3, odpowiedział 46 razy.
Dodano: 11.3.2011, 02:06
Propozycja spawania
Witam.
Dzięki za odpowiedz, jako że nie mam doświadczenia w spawaniu prosiłbym o dokładną propozycję jaki zrobić szablon i jak dokładnie to spawać (nie ja to bedę spawać.

Z góry dzięki

Nadawca: Szymek. Dodał wątków: 1, odpowiedział 8 razy.
Dodano: 11.3.2011, 16:04
szablon
Szablon opłaca się robić tylko jeśli przewidujesz spawać takie silniki dość często.
Najlepiej wtedy wytoczyć go z wałka aluminiowego jak już pisałeś.
Co do spawania to jakiej podpowiedzi oczekujesz?
Każdy spawacz TIg będzie sam wiedział co i jak:)

pozdrawiam

Nadawca: spoko. Dodał wątków: 3, odpowiedział 46 razy.
Dodano: 11.3.2011, 16:56
odp
Dzięki.
Więc w sprawie spawania zdam się na znajomego spawacza :).
Decyduje się na szablon, czyli miałbym wytoczyć z wałka alu bez frezowania??
Czy jest wtedy jakaś możliwośc wpuszczania argonu??

Dzięki

Nadawca: Szymek. Dodał wątków: 1, odpowiedział 8 razy.
Dodano: 11.3.2011, 17:12
zalezy
ak bardzo ten szablon będzie dokładnie przylegał do rurek.
Jeśli zrobisz szablon troszkę krótszy to się da i warto argon puścić
Zakładam że jakiś tam luzik mimo wszystko będzie.
pozdrawiam

Nadawca: spoko. Dodał wątków: 3, odpowiedział 46 razy.
Dodano: 11.3.2011, 17:57
odp
Nie wiem czy napisałem wcześniej że spawana będzie blacha z arkusza, więc rury też trzeba będzie pospawać.
Blacha będzie przylegać do szablonu jak najdokładniej i zależy czy trzeba spawać rury i stożek z zakładką czy na styk??
Bo jak z zakladką to przy spawie będzie luz 0,6 mm. Jak wpuszczać ten argon??

Dzięki

Nadawca: Szymek. Dodał wątków: 1, odpowiedział 8 razy.
Dodano: 11.3.2011, 18:13
jak
wpuścić argon spawacz będzie wiedział:)
Spawać "na styk":) też na szablonie.
Nie zauważyłem że chcesz spawać rurki z blachy,
to już naprawdę zabawa dla spawacza żeby wyszło to proste i z dokładnością jakiej oczekujesz.
Poszukaj może lepiej odpowiednich rurek a tylko stożek spawaj?

pozdrawiam

Nadawca: spoko. Dodał wątków: 3, odpowiedział 46 razy.
Dodano: 11.3.2011, 18:43
odp
Czyli mam zrobić szablon bez frezów ale i tak próbować wpuszczać argon, tak??
Trochę szukałem i chyba będzie problem ze znalezieniem rury 38 mm gr 0,6mm z nierdzewki.

Dzięki

Nadawca: Szymek. Dodał wątków: 1, odpowiedział 8 razy.
Dodano: 11.3.2011, 18:49
Tak
I sprawdź czy rurki od odkurzacza nie byłyby w sam raz:)
pozdrawiam

Nadawca: spoko. Dodał wątków: 3, odpowiedział 46 razy.
Dodano: 11.3.2011, 19:07
odp
Tzn. rurki od odkurzacza na szablon?? Agdybym miał szablon i załóżmy rure 75 i 38 mm to lepiej rury z blachy spawać na osobnych rurach czy odrazu wszystko na szablonie??

Dzieki

Nadawca: Szymek. Dodał wątków: 1, odpowiedział 8 razy.
Dodano: 11.3.2011, 21:05
odp
raczej musi, docelowo ma być zastosowany w latającym modelu rc, na początku planowałem z 0,4 bo tak jest w wielu planach, waga jest ważna a przy 0,5 mm = ok.550 g, przy 0,9 to już ok, 800 g. oczywiście nie porównuje się do xjet, ale robi on te silniki z 0,45 i 0,5 mm więc chyba się da :).

aardvark.co.nz/pjet/makingpulsejets.shtml

Dzieki

-------------------------------------
Podsumowując:
- tocze szablon bez frezów , taki: img859.imageshack.us/i/szablbezfrez.jpg/
- wycinam częsci z arkusza
- walcowanie
- spawanie na szablonie osobno rury rury i stożka
- spawanie rura ze stożkiem i z rurą ;)

Proszę mnie poprawić, w walcowaniu mam zero doświadczenia, jakieś porady?? :)

Nadawca: Szymek. Dodał wątków: 1, odpowiedział 8 razy.
Dodano: 11.3.2011, 23:58
rurki
Nie wiem jaka jest dokładnie grubość(napewno mniej jak 1mm)
ale rurka od mojego odkurzacza ma 38mm dlatego o tym napisałem:)
pozdrawiam

Nadawca: spoko. Dodał wątków: 3, odpowiedział 46 razy.
Dodano: 12.3.2011, 16:11
.
Szymek parę lat wstecz przypadkowo towarzysząc pewnej osobie miałem możliwość obejrzenia pewnego zakładu, poważnego zakładu z w miarę duża jak na ten charakter produkcji halą i porządnym sprzętem. Zakład ten zajmował się produkcją wkładów kominowych , kominków i różnego rodzaju elementów z cienkiej blachy nierdzewnej głównie o podobnym zastosowaniu.

Sugerował bym Ci skontaktowanie się właśnie z takim zakładem , mają odpowiedni sprzęt , wiedzę i fachowców. Pokażesz im jakąś dokumentację , wyjaśnisz co chcesz zrobić a oni powiedzą ci jak do tego trzeba się zabrać i jak nie skorzystasz z ich usługi bo np. będzie za droga to przynajmniej dowiesz się jak to zrobić.

Firma w której byłem posiadała automaty do wzdłużnego spawania zwiniętych w rurę (stożek) arkuszy cienkich blach metodą TIG. Automat ten posiadał coś co można nazwać podkładką (nie pamiętam dokładnie chyba około 1-1,5 m długości) , wykonaną z miedzi na której przeprowadzany był proces spawania. Blacha przylegała do tej podkładki i była dociśnięta jakimiś listwami na całej długości (dość blisko krawędzi). Krawędzie spawanych blach idealnie dolegały do siebie i do podkładki (żadnej szczeliny), a pod krawędziami wzdłuż tej podkładki wyfrezowany był rowek , na dnie tego rowka co kawałek (około 10-20mm) małe otwory (około 1-1.5mm) przez które wypływa gaz do formowania grani. Dokładnie pod wyfrezowanym zagłębieniem na całej długości znajdował się okrągły kanał . Przez ten kanał doprowadzany był argon który wypełniał to wyżłobienie tym że gazem do formowania grani po przez te małe otworki znajdujące się na dnie tego wyżłobienia którymi korytko oraz okrągły kanał były razem połączone.

Tak więc w przypadku „przyrządu” czy też „szablonu” który chcesz wykonać aby pospawać wzdłuż zwinięte z arkusza blachy elementy, moim zdaniem powinieneś zastosować podobne rozwiązanie jak w podkładce w automatu którą opisałem po to aby można było osłonic grań spoiny w trakcie spawania .
Jeżeli chodzi o spoiny obwodowe łączące poszczególne elementy tej „tuby” powinieneś również przeanalizować inne rozwiązanie. Przejrzałem stronę do której zamieściłeś link, na home page jest filmik „How do pulsejets work?” . Obejrzy ten film uważnie i zwróć uwagę , że łączenia obwodowe poszczególnych elementów nie są połączone za pomocą spoiny doczołowej tak jak ty to chcesz zrobić i jak pokazane jest to na innych zdjęciach np na stronie tego autora „How the PJ8C is made”. Końce połączeń obwodowych poszczególnych elementów (stożek , rura) są nieznacznie wywinięte (90 stopni do osi „tuby”) tak aby tworzyły coś w rodzaju małego kołnierzyka . „Kołnierzyki” obu lematów przylegają do siebie na płasko a spoina wykonana jest na „grzbiecie” tego połączenia, czyli stopione są tylko krawędzie obu kołnierzyków tak aby uzyskać spoinę „grzbietową” bez użycia drutu. Jest to jedna ze technik spawania cienkich blach.

Mam nadzieję że coś pomogłem życzę powodzenia w realizacji tego przedsięwzięcia.

Nadawca: bluemoon. Dodał wątków: 2, odpowiedział 116 razy.
Dodano: 12.3.2011, 20:28
bluemoon...
Kolego,czy piszesz o firmie PPH PANEK z Michałowic koło Warszawy? Branża taka jak piszesz,hala jak stodoła,maszyny nowoczesne... Pracowałem tam,zanim zrobiłem sobie UDT. Automatem do spawania liniowego o którym piszesz można pospawać rurę l = 1000 i fi bodajże od 80 mm,grubość o,8mm. ńo chyba że piszemy o różnych firmach. Pozdrawiam
Nadawca: Artur. Dodał wątków: 5, odpowiedział 35 razy.
Dodano: 12.3.2011, 22:15
.
jak wspomniałem w firmie tej byłem przypadkowo z gościem który załatwiał tam pewien biznes i nie pamiętam już jak się nazywa . Firma jest z pod Krakowa. Byłem tam kilaka lat temu, pokazali nam cały zakład i produkcję. Tego automatu który opisałem tez już tak dobrze nie pamiętam zresztą oglądałem go w akcji tylko przez chwilę.


Pozdrawiam

Nadawca: bluemoon. Dodał wątków: 2, odpowiedział 116 razy.
Dodano: 13.3.2011, 00:56
.
Witam.
Dzieki za wyczerpujące wypowiedzi :). jednak chciałbym zostać przy spawaniu na szblonie z blachy 0,6 mm. Czy dałbym rade tak wyginąć rury i stożek na łaczeniach?? Proszę o konkrety dotyczące tego sposobu spawania.
Czy szablon może być ze stali??

Dzieki.

Nadawca: Szymek. Dodał wątków: 1, odpowiedział 8 razy.
Dodano: 15.3.2011, 16:07

REKLAMA
Korzystanie z bezpłatnych mechanizmów serwisu oznacza akceptację jego regulaminu.
Copyright © 2003 - 2024