Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. ×
REKLAMA
Email:   Hasło:  
Spawanie tytanu


Proszę o wskazówki co do pospawania metodą TIG blachy ze stopu tytanu Ti6Al4V, grubość 3 mm. czy jest możliwe jednym sciegiem? jak podejść do tego tematu. lepszy argon czy hel? bardzo proszę o pomoc i wszelkie wskazówki
pozdrawiam


Wyświetleń: 22606, Nadawca: martin8510
Dodano: 15.5.2009, 20:28
Odpowiedzi: 13

Aktywni użytkownicy: 4
bluemoon, mariusz.spa, Marowe, martin8510



Odpowiedzi:
TI
Witam najlepiej wykonać to w komorze w której wytwarza się próżnie a potem wypełnia się gazem obojętnym np. argon dla cienkich elementów lub hel dla grubszych (lepsze wtopienie),pewnie nie będziesz miał takiej możliwości więc najlepiej zrobić to na złącze przylgowe to jest krawędzie wygięte 2-3mm.i dokładnie spasowane jako gaz osłonowy czysty argon ,ja spawał bym bez drutu 120-140A , gaz na dyszy 10-12l/min , możesz też z drutem ale jakość będzie gorsza gdyż brak komory spowoduje niewystarczającą osłonę oczywiście jeśli się zdecydujesz to jeden ścieg dość dużą prędkością,nie wiem czy blacha jest wyżarzona czy wystarzona, może spowodować to że spawając z drutem struktura będzie gruboziarnista a na spoinie będzie warstwa trudnotopliwych związków, naprawdę polecam metodę bez drutu duże natężenie i dużą prędkość życzę powodzenia . Pozdrawiam.
Nadawca: mariusz.spa. Dodał wątków: 2, odpowiedział 79 razy.
Dodano: 15.5.2009, 21:15
Spawanie tytanu
blacha jest w stanie wyżarzonym. nie mam możliwości spawania w komorze. wiem że najlepsze byłoby pospawanie wiązką ale niestety nie mam takiej możliwości. mam do dyspozycji TIG, TIP-TIG, argon i hel, elektroda wolfram+tor,
połączenie musi być czołowe. czy bez drutu jetem w stanie uzyskać przetop? jaka długość wylotu elektrody?
pozdrawiam

Nadawca: martin8510. Dodał wątków: 2, odpowiedział 6 razy.
Dodano: 16.5.2009, 08:37
TI
W takim razie połączenie czołowe spawamy z drutem, gaz polecam argon gdyż gęstość argonu powoduje dłuższe utrzymanie atmosfery ochronnej a jeśli mieszanka to 75%AR25%HE , elektroda 2,4-4mm,wysunięta ok.2-3mm. dysza może być większa lepiej osłoni lico co do grani koniecznie należy osłonić np. spawanie na podkładce lub poduszce topnikowej, drut musi mieć skład jak najbardziej zbliżony do materiału spawanego nie zapomnij wcześniej zrobić próby , odległość elektrody od materiału zależy od ilości gazu i średnicy dyszy należy zrobić próbę i sprawdzić w jakiej odległości osłona jest najlepsza, bez drutu przy złączu czołowym spawając na podkładce można uzyskać przetop lecz lico spoiny będzie znacznie zapadnięte a taka wada jest nie do przyjęcia , mam nadzieje że trochę pomogłem życzę powodzenia.
Nadawca: mariusz.spa. Dodał wątków: 2, odpowiedział 79 razy.
Dodano: 16.5.2009, 16:04
Spawanie tytanu
Bardzo dziękuję za pomoc. Pana wskazówki są bardzo rzeczowe i konkretne. Widzę że ma Pan bardzo duże doświadczenie w spawalnictwie, jako iż jestem początkujący w tej dziedzinie bardzo prosiłbym o kontakt w celu zasięgnięcia u Pana porad merytorycznych dotyczących spawalnictwa. mój e-mai: martin8510@op.pl
pozdrawiam

Nadawca: martin8510. Dodał wątków: 2, odpowiedział 6 razy.
Dodano: 16.5.2009, 18:07
Spawanie Tytanu
Kolego, mój poprzednik mariusz.spa opisał ci dość dokładnie że spawanie powinno odbywać się w komorze, oczywiście nie zawsze jest możliwość w "przy domowych warunkach" załatwić sobie komorę, więc podpowiem ci jakie widziałem rozwiązania aby osłonić tytan materiał umieść np w akwarium i wężykiem umieszczonym na dole akwarium puścić Argon, gaz ten jest cięższy od powietrz co spowoduje w dużej części wypchnięcie tlenu, i zmniejszenie ryzyka utlenienia tytanu. Jednak zgodzę się z kolegom mariusz.spa, że najlepsza była by komora, choć to rozwiązanie co podałem też daje oczekiwane wyniki.
pozdrawiam

Nadawca: Marowe. Dodał wątków: 0, odpowiedział 24 razy.
Dodano: 19.5.2009, 09:50
..
Panowie od jakiegoś czasu codziennie spawam tytan. Do spawania tytanu nie potrzeba ani komory ani akwarium .
Jak trzeba spawać jakieś większe elementy z tytanu, też spawamy je w komorach ???

martin8510 spawanie tytanu jest bardzo łatwe łatwiejsze niż spawanie nierdzewki choć spawa się bardzo podobnie.

W przypadku blach 3mm szczelina 3mm, drut 2mm.
Technika spawania tak sama jak najczęściej używana technika przy spawaniu nierdzewki.
Spawasz na raz przetop z licem, musisz osłonic grań i spoinę od góry tuż za palnikiem w trakcie spawania.

Sposoby są różne , jednym z takich prostszych np. :
możesz użyć kątownika gotowego lub wykonanego z blachy miedzianej lub innego materiału np. nierdzewka. Mocujesz kątownik lub ceownik do blach spawanych np. za pomocą jakiś ścisków do trochę większych blach wybiegowych, końce oraz boki kątownika uszczelniasz taśmą aluminiową i na jednym końcu kątownika doprowadzasz wąż z argonem a na drugim robisz wylot.
Górną część złącza również oklejasz taśmą aluminiową.
W trakcie spawani musisz osłaniać argonem spoinę do koło 40 – 60 sek. w tym celu musisz wykonać sobie coś w rodzaju dyszy w kształcie pudełka prostokątnego od dołu z sitkiem równomiernie rozprowadzającym gaz , a od góry doprowadzenie gazu no i po bokach pasy gumy które
nie do puszczą do zbyt szybkiego rozchodzenia się gazu. Dysza osłonowa o szerokości 50-60 mm i długości 80-100 mm, gumy o wysokości około 20mm.
Najlepiej jeżeli w trakcie spawania ktoś Ci ją poprowadzi a ty skupisz się tylko na spawaniu chociaż możesz też zainstalować tę dyszę na palniku.
Dowiedz się czy nie możesz kupić gotowych dysz osłonowych w sklepie coś na wzór dysz stosowanych przy spawaniu rur, może znajdziesz inny patent stosowany do spawania blach.
Dysza w palniku jak największa np. 12 bardzo duży przepływ gazu np. przy tej dyszy około 20 l.
Elektroda im bardziej schowana tym lepsza osłona ale nie przesadzaj , tak żebyś miał dobrą widoczność przy większej dyszy, to około 3 – 6 mm.
Spoina musi mieć srebrny kolor to świadczy o dobrej osłonie , natomiast nie powinno być żadnych przybarwień czy też nalotów, to wada.

To chyba wszystko.

Pozdrawiam.


Nadawca: bluemoon. Dodał wątków: 2, odpowiedział 137 razy.
Dodano: 22.5.2009, 02:01
spawanie tytanu
Bardzo dziękuję za zainteresowanie tematem.
kwestia jaka mnie nurtuje to czy drutem 0,9 (bo taki posiadam) jestem w stanie uzyskać przetop jednym ściegiem (przy grubości 3 mm, bez ukosowania). Interesują mnie parametry spawania, łącznie z wolnym wylotem elektrody oraz natężeniem przepływu gazu osłonowego. Jeśli już spawanie z dwóch stron to także jakimi parametrami? czy jest w ogóle sens próbować na 1 raz? wg literatury jest to do wykonania ale jak na razie moje próby nie powiodły się i nie wiem czy od razu nie spawać z dwóch stron.
pozdrawiam

Nadawca: martin8510. Dodał wątków: 2, odpowiedział 6 razy.
Dodano: 22.5.2009, 09:53
..
Martin8510 sorry ale nie bardzo rozumiem co masz na myśli pisząc „łącznie z wolnym wylotem elektrody” po nad to napisałeś że posiadasz drut o średnicy 0,9 , czy ty przypadkiem nie pomyliłeś metody TIG z MIG.

Jeżeli chodzi Ci o spawanie tytanu metodą MIG to niestety nie pomogę Ci bo nie spawałem tytanu MIG’iem natomiast jezeli jest mowa o metodzie TIG to większość informacji Ci podałem zapomniałem jedynie o natężeniu jest to około 80 – 85 amper.

Podam jeszcze raz.
Blacha 3mm ukosowana na V (kąt ukosowania około 30 stopni)
Odstęp między blachami 3mm
Średnica drutu 2mm (może też być 2,4 ale 2mm jest lepszy)
Elektroda wolframowa wysunięta około 4mm (elektroda o średnicy 2,4)
Duża dysza gazowa z sitkiem 12-ka (ten największy rozmiar dysz)
Przepływ gazu około 20 litrów
Spawamy jednostronnie jednym ściegiem (przetop z licem) , przy tej grubości było by nawet trudno dwoma ściegami.
Przybarwienia i nalot to wada świadczą o nie wystarczającej osłonie gazu w skutek czego złącze nie będzie miało odpowiednich właściwości mechanicznych.

pozdrawiam

Nadawca: bluemoon. Dodał wątków: 2, odpowiedział 137 razy.
Dodano: 22.5.2009, 23:21
spawanie tytanu
Przepraszam być może nie jasno się wyraziłem.
chodziło mi właśnie o wysunięcie elektrody.
Spawać muszę z drutem o składzie chemicznym jak najbardziej zbliżonym do materiału rodzimego mam rozumieć. I tutaj posiadam taki drut ale tylko o średnicy 0,9 mm.
dodatkowo spawanie będę robił automatem i jest mi potrzebny taki parametr jak prędkość spawania, oraz prędkość podawania drutu.

jestem początkujący w tej dziedzinie także proszę o wyrozumiałość. wszelkie słowa krytyki przyjmuję.
pozdrawiam

Nadawca: martin8510. Dodał wątków: 2, odpowiedział 6 razy.
Dodano: 23.5.2009, 15:05
..


Martin8510 zorientowałem się, że jesteś osobą początkującą, zresztą już raz powyżej o tym wspomniałeś i w moim przypadku wcale nie mam zamiaru Cię krytykować, raczej chciałbym Ci pomóc.
Zauważyłem przeglądając między innymi to tym forum, że często początkujący podają za mało informacji lub podają je w sposób nie jasny.

Informacja , iż będziesz spawał automatem jest bardzo istotna i zupełnie zmienia postać rzeczy.
Parametry które Ci podałem dotyczą ręcznego spawania a nie automatycznego więc chyba nie na wiele się przydadzą.
Przypuszczam, że blachy o których mowa nie są jakimiś konkretnymi elementami tylko prawdopodobnie blachami testowymi o niewielkich wymiarach (popraw mnie jeżeli moje przypuszczenia są błędne, tej informacji nie podałeś) i zależy Ci na poprawnym wykonaniu złącza testowego.
Jeżeli jest tak jak przypuszczam i są to próbki o niewielkich wymiarach , które miały by być spawane automatycznie metodą TIG to rzeczywiście (tak jak napisał mariusz.spa.) najlepiej było by spawać te blachy w komorze której niestety nie masz lub zastosować jakieś zastępcze rozwiązanie np. coś o czym wspomniał Marowe lub coś podobnego co szam wymyślisz. W tym przypadku zapomnij o dyszy osłonowej o której Ci wspomniałem , taki patent stosowany jest przede wszystkim przy spawaniu rur.

Niestety pomimo, iż posiadam uprawnienia i stosowałem w praktyce spawanie automatyczne łukiem krytym, automatyczne spawanie metoda MAG oraz MIG (przy użyciu wózka do spawania wzdłużnego w poziomie lub w pionie) oraz automatyczne spawanie orbitalne metodą TIG ze spawaniem TIP TIG oraz automatycznym spawaniem wzdłużnym metodą TIG w praktyce nie zetknąłem się jeszcze chociaż widziałem te urządzenia i ogólnie znam zagadnienie.

W tej sytuacji chyba nie mogę Ci za bardzo pomóc chociaż bym chciał i obawiam się, że ciężko Ci będzie zdobyć odpowiedzi an nurtujące Cię pytania ponieważ wydaje mi się, że nie wiele tego typu prac spawalniczych (automatyczne spawanie tytanu) wykonuje się w Polsce.

Jeżeli potwierdzą się moje przypuszczenia to chyba będziesz musiał sam rozpocząć prace testowe i metodą prób i błędów dojść do jakiś konkretnych wyników (znaleźć parametry o które pytasz) chociaż prowadzenie testów na tytanie będzie kosztowne.

W tym przypadku zdecydowanie sugerowałbym spawanie dwustronne (dużo łatwiej jak jednostronnie z przetopem) , bez faz i szczeliny, na styk. Próbowałbym raczej prądem pulsacyjnym, możesz najpierw próbować bez drutu. Jeżeli po pierwszym ściegu z jednej strony przetopisz materiał na 60% - 80% grubości to lico nie powinno być zaniżone (tytan nie siada tak jak inne materiały i lico powinno być płaski) natomiast jeżeli wyjdzie lekko zaniżone to możesz spróbować z niewielką ilością drutu.
W spawaniu ręcznym przy grubości materiału około 3mm aby uzyskać poprawną spoinę wykonaną jednym ściegiem drut dodaje się kropelkowo to znaczy, że jeżeli Ty również chciałbyś uzyskać spoinę jedno ściegową powinieneś ustawić w automacie podawanie drutu pulsacyjnie o ile urządzenie posiada taką opcję no i oczywiście krawędzie spawanych blach po winne być zukosowane no i odstęp około 3mm.

Jeżeli będę miał czas to w ciągu najbliższych dni spróbuje przeprowadzić kilka prostych prób przy spawaniu ręcznym i podam Ci przybliżone wartości parametrów przy spawaniu ręcznym które z kolei pomogą Ci ustalić parametry które potrzebujesz.

Pozdrawiam.

Nadawca: bluemoon. Dodał wątków: 2, odpowiedział 137 razy.
Dodano: 25.5.2009, 01:31
spawanie tytanu
witam ponownie
tak moim celem jest wykonanie złącza testowego i ustalenie optymalnych parametrów spawania metodą TIG lub TIP TIG (automatem)
otóż mój problem tkwi w tym iż wykonałem już kilka prób i żadna się nie powiodła, bazowałem na parametrach zalecanych przez Poradnik Inżyniera - spawalnictwo, i te parametry kompletnie nie sprawdziły się. problemem jest także to, iż materiał który mam już mi się kończy i jest to dla mnie spore ograniczenie. dlatego przed wykonaniem następnej próby spawania chciałbym bazować na parametrach sprawdzonych, aby nie zepsuć próbki.
pozdrawiam

Nadawca: martin8510. Dodał wątków: 2, odpowiedział 6 razy.
Dodano: 25.5.2009, 15:35
...


Dokładnie tak przypuszczałem.



Wykonałem dwa proste testy na blachach tytanowych 3mm grubości ale spoina nie była wykonana w atmosferze argonu nie osłaniałem również grani ani lica za palnikiem.

Testy maiły na celu tylko w zorientować się jakie jest przybliżone natężenie prądu spawania oraz prędkość tak aby uzyskać odpowiednie wtopienie ściegu z jednej strony przy spawaniu dwustronnym prądem nie pulsacyjnym.

blachy na styk

bez ukosowania

spawanie bez drutu samym łukiem

prąd około 76 - 80 A

na odcinku 100mm czas to 55 – 60 sekund


uzyskasz wtopienie około 60% grubości materiału, w osłonie argony może być więcej

lico nie jest zaniżone , na pierwszy rzut oka chyba nawet minimalnie wypukłe, ale tego dokładnie nie sprawdzałem

mam nadzieję że te informacje cos Ci pomogą



pozdrawiam HW

Nadawca: bluemoon. Dodał wątków: 2, odpowiedział 137 razy.
Dodano: 01.6.2009, 21:47

REKLAMA
Korzystanie z bezpłatnych mechanizmów serwisu oznacza akceptację jego regulaminu.
Copyright © 2003 - 2017